Tripodden

tripodden

Sara Svensk avsnitt 90 Tripodden

Om ni är intresserade av att veta lite mer om mig och min resa så lyssna på det senaste avsnittet av Tripodden.

Vilovecka

Om jag skulle få pengar varje gång någon frågar mig hur många timmar jag tränar i veckan så skulle jag vara en rik student. Ständigt hör man diskussioner kring antalet träningstimmar och hur många pass man kör per dag etc. Det är dock sällan någon frågar hur mycket man vilar. Det kanske är självklart för det blir en ganska konstig fråga men vad jag vill lyfta fram är det är viktigt att planera in sin vila. Precis som när man lägger en träningsplan måste man även planera in sin återhämtning.  Den flerfaldige vinnaren av Hawaii Ironman utryckte sig såhär:  ”Det handlar inte om att träna så mycket som möjligt utan så mycket som man kan absorbera”.  Om man planerar in sin återhämtning rätt kan man optimera sin ”absorberingsförmåga”.

Så hur tänker jag kring återhämtning? För mig innefattar begreppet återhämtning 4 huvuddelar;
1) aktivitetsnivå 2) sömn 3) kost och 4) motivation.  Genom att sänka sin aktivitetsnivå får muskler och hjärna vila. Om du mentalt kan koppla av och släppa tankar på träning och tävling ökar oftast även motivation inför nästa träning/tävling. Som läkarstudent har jag lyssnat på en hel del föreläsningar som sömn, alla med lite olika infallsvinklar men den gemensamma nämnaren är att poängtera hur viktigt sömn är. I och med alla intryck som vi utsätts för dagligen ökar hjärnans aktivitet konstant under dagen. Det är först under sömnen som hjärnan och även kroppen  sänker sin aktivitetsnivå, vilket är livsviktig.  Utan sömn så dör man. Bara en liten sömnbrist leder till sänkt fysisk prestation men framförallt leder det till en sänkt kognitiv funktion. Båda delarna är viktiga för att lyckas med sin träning och tävling. Inte minst tar immunsystemet skada av sömnbrist och alla vill vi väl hålla oss friska. Kost, kost, kost! Kost är ett omdebatterat ämne som det finns flera olika åsikter om, vissa baserade på studier andra bara allmänt tycke. Jag undviker att djupdyka i  ämnet och sparar kostdiskussionen till en annan gång.

IMG_2233

Så därför la jag in en viloperiod! Jag var trött och sliten från sommaren. Mycket jobb, mycket träning och på tok för lite återhämtning. Jag har sällan motivationsproblem när det kommer till träning så när motivationen  börjar svikta vet jag att jag behöver ta en paus. Så all träning blev kravlös, bara härliga lugna löpturer i skogen och mys i simbassängen. Vilade helt från cyklingen vilket mina skavsår uppskattade. Passade på att omge mig av mina fantastiska vänner som alltid ger energi och glädje. Middagar och besök på Göteborgsoperan för genrepet av höstens musikal   ”Crazy for you”.

Sen stack vi till Nice, Frankrikes pärla. Helt underbart, sol, bad och värme. Lätt löpning längs vattnet och cykelturer till Antibes. Perfekt avslut på en vilovecka.

IMG_2234

IMG_2226

 

 

 

 

 

 

IMG_2241

För att kickstarta ”mellanveckan” körde vi det klassiska trappasset 500 trappsteg, 2.30min av maxpuls och mjölksyra. Träningsvärken kom därefter.

Planen för veckan innefattar bla ett träningslopp, 10k, i Göteborg och därefter fortsatt ganska lugn träning. Jag taggad på nya utmaningar och smider planer inför nästa säsong. Nya samarbetspartners och nya tränare är pågång. Det kommer bli en väldigt spännande försäsong.

Livsnjutare
Livsnjutare

 

sarasvensk.com